Decyzje Komisji Europejskiej w sprawie stanowiska jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w odniesieniu do Programu kompensacji i redukcji emisji dwutlenku węgla dla lotnictwa międzynarodowego (CORSIA)
Informacje | |
---|---|
Nazwa | Decyzje Komisji Europejskiej w sprawie stanowiska jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w odniesieniu do Programu kompensacji i redukcji emisji dwutlenku węgla dla lotnictwa międzynarodowego (CORSIA) |
Opis | Program kompensacji i redukcji emisji dwutlenku węgla dla lotnictwa międzynarodowego (CORSIA) to globalny środek rynkowy wprowadzony przez Organizację Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO). Ma on na celu rozwiązanie problemu corocznego wzrostu całkowitej emisji CO2 z międzynarodowego lotnictwa cywilnego poprzez spowolnienie wzrostu emisji gazów cieplarnianych w sektorze lotnictwa i ustabilizowanie ich wskaźnika na poziomie z 2020 r. Mechanizm CORSIA będzie wdrażany w trzech fazach od 2021 do 2035 r. i będzie polegał na obowiązku kompensacji emisji z operacji lotniczych wykraczających poza określony poziom bazowy. Członkami ICAO są wszystkie państwa członkowskie Unii Europejskiej, sama Unia natomiast posiada status obserwatora w niektórych jej organach. Pomimo, iż UE nie jest członkiem ICAO, aktywnie włączyła się w proces wdrażania mechanizmu CORSIA przez państwa członkowskie, decydując się na uregulowanie na poziomie unijnym wspólnego stanowiska co do uczestnictwa państw członkowskich w programie oraz związanych z tym zagadnień. Zostało ono wyrażone w następujących decyzjach Rady:
W ramach ww. decyzji Rada przyznała, że zarówno Unia, jak i jej państwa członkowskie są zdecydowanymi zwolennikami działań ICAO służących wdrożeniu globalnego środka rynkowego dotyczącego lotnictwa międzynarodowego, który ma przyczynić się do przeciwdziałania zmianie klimatu oraz w pełni popiera wysiłki podjęte przez ICAO w celu jak najszybszego uruchomienia mechanizmu CORSIA. Podkreśliła także podejmowaną przez UE działalność legislacyjną w zakresie dostosowania wymogów mechanizmu CORSIA do prawa unijnego w zakresie monitorowania, raportowania i weryfikacji emisji. Rada za pośrednictwem decyzji nr 2020/763 wyraziła poparcie dla rozważanej przez ICAO zmiany okresu odniesienia dla ustalenia poziomu bazowego emisji, która wymuszona została wpływem pandemii COVID-19 na rynek lotniczy w 2020 r. W ostatniej ze wskazanych decyzji, Rada opracowała wspólne stanowisko państw członkowskich w zakresie uczestnictwa w mechanizmie CORSIA, zobowiązując je do zgłoszenia dobrowolnego udziału w mechanizmie od dnia 1 stycznia 2021 r., a także wskazała wariant jaki państwa członkowskie mają stosować do obliczania wymogów wobec przewoźników lotniczych w zakresie kompensacji emisji w latach 2021–2023. Opracowano 28.10.2020
|
Publikator | - |
Link | - |
Rodzaj | Akty prawa wtórnego UE, Decyzje, Prawo UE |
Słowa kluczowe | redukcja emisji, transport, lotnictwo |