Autostrada rowerowa Cycle Superhighways (Nadrenia Północna – Westfalia)
Informacje | |
---|---|
Tytuł praktyki | Tworzenie sieci autostrad rowerowych |
Przykład realizacji | Autostrada rowerowa Cycle Superhighways (Nadrenia Północna – Westfalia) |
Galeria realizacji | Źródło: https://www.radschnellwege.nrw/ |
Główne cele | Adaptacja transportu do zmian klimatu Zróżnicowanie środków transportu Rozwój aktywności fizycznej społeczeństwa m.in. w celu wzmacniania odporności organizmu Zmniejszenie zależności społeczeństwa od transportu samochodowego Zmniejszenie emisji zanieczyszczeń powietrza |
Sektory | Transport Zdrowie publiczne |
Główne zagrożenia klimatyczne | Ekstremalne zjawiska pogodowe, skutkujące lokalnymi problemami transportowymi, okresowymi przerwami w dostawach energii elektrycznej |
Główne działania | Wraz ze wzrostem popularności transportu rowerowego ludzie odkrywają rower jako dogodny środek transportu zarówno dla dojazdów do pracy, na zakupy, jak i w celach rekreacyjnych. Aby w pełni móc korzystać z roweru jako skutecznego środka przemieszczania się konieczne jest przygotowanie odpowiedniej infrastruktury. Oprócz standardowej sieci ścieżek rowerowych niezbędne jest stworzenie połączeń uwzględniających autostrady rowerowe „Cycle Superhighways”. Obecnie w Nadrenii Północnej – Westfalii oddano do użytku lub jeszcze jest w budowie siedem autostrad o łącznej długości ponad 250 km. |
Efekty | Na podstawie przeprowadzonych badań wykazano następujące efekty tworzenia sieci autostrad rowerowych:
|
Proces wdrażania | Podstawowe parametry autostrad rowerowych obejmują:
Autostrady rowerowe są odpowiednie zarówno dla obszarów miejskich, metropolitalnych, jak i dla ruchu podmiejskiego. Na podstawie dotychczasowych doświadczeń, koszty realizacji kilometra szybkiej trasy rowerowej należy szacować na od około 0,5 do 2,0 milionów euro w zależności od koncepcji, liczby konstrukcji inżynieryjnych takich jak tunele i mosty. Szacowane łączne koszty inwestycyjne autostrady rowerowej w Nadrenii Północnej – Westfalii wynoszą 370 mln EUR.
Problemy/trudności w realizacji inwestycji związanej z autostradą rowerową:
|
Uzasadnienie dlaczego projekt jest przykladem dobrej praktyki | Obecnie w Nadrenii Północnej – Westfalii dojazd do pracy 74% pracujących zajmuje mniej niż 30 minut. Autostrady rowerowe umożliwiające szybkie i bezpieczne przemieszczanie się rowerem, stanowią doskonałą alternatywą dla zatłoczonych dróg dojazdowych, autobusów i pociągów. Ogromne znaczenie rowerowych autostrad dla całego systemu transportowego doprowadziło do zmiany przez rząd kraju związkowego Nadrenii Północnej – Westfalii regulacji prawnych (Straßen- und Wegegesetz NRW 2016), które dotyczą dróg i tras. Za tworzenie i utrzymanie autostrad rowerowych (z wyłączenie miast powyżej 80 tys. mieszkańców) odpowiada teraz również administracja rządowa, a nie tylko samorządowa. W konsekwencji autostrady rowerowe jako „krajowe autostrady rowerowe” posiadają taki sam status jak drogi krajowe. |
Miejsce realizacji | Niemcy, Nadrenia Północna – Westfalia |
Metryka działania | Kontakt: Ministry of Transport for the State of North Rhine-Westphalia Stadttor 1 D-40219 Düsseldorf, Germany Organizacje współpracujące: Arbeitsgemeinschaft fussgänger- und fahrradfreundlicher Städte, Gemeinden und Kreise in Nordrhein-Westfalen e.V. Von-der-Leyen-Platz 1 D-47798 Krefeld, Germany www.agfs-nrw.de/for-our-english-guests Landesbetrieb Strassenbau Nordrhein-Westfalen Wildenbruchplatz 1 D-45888 Gelsenkirchen, Germany www.strassen.nrw.de/en/startseite.html Strona internetowa: https://www.vm.nrw.de/index.php Data realizacji: od 2010 r. Lokalizacja projektu: Nadrenia Północna-Westfalia
|
Literatura | Radschnellwege in NRW – Dokumentation des Landeswettbewerbs – https://www.radschnellwege.nrw/ Flyer Cycle Superhighways – The most important forms and quality criteria for Cycle Superhighways at a glance; https://www.radschnellwege.nrw/ Feasibility study – Abstract RS1 – Radschnellweg Ruhr – Promotor: Ruhr Regional Association (Regionalverband Ruhr), 2016 https://www.radschnellwege.nrw/ Forschungs-Informations-System (FIS) Mobilität und Verkehr – Kosten von Radschnellwegen https://www.forschungsinformationssystem.de/servlet/is/499514/ |
Słowa kluczowe | Autostrada, Autostrada rowerowa, Rower, Niemcy, Westfalia, Cycle , Cycle Superhighways , Transport, Środki transportu, Zmniejszenie emisji, Hałas miejski, Krajowe autostrady rowerowe |