Klimada 2.0
Logotypy

Autostrada rowerowa Cycle Superhighways (Nadrenia Północna – Westfalia)

Informacje
Tytuł praktyki Tworzenie sieci autostrad rowerowych
Przykład realizacji

Autostrada rowerowa Cycle Superhighways (Nadrenia Północna – Westfalia)

Galeria realizacji

Źródło: https://www.radschnellwege.nrw/

Główne cele

Adaptacja transportu do zmian klimatu

Zróżnicowanie środków transportu

Rozwój aktywności fizycznej społeczeństwa m.in. w celu wzmacniania odporności organizmu

Zmniejszenie zależności społeczeństwa od transportu samochodowego

Zmniejszenie emisji zanieczyszczeń powietrza

Sektory

Transport

Zdrowie publiczne

Główne zagrożenia klimatyczne

Ekstremalne zjawiska pogodowe, skutkujące lokalnymi problemami transportowymi, okresowymi przerwami w dostawach energii elektrycznej

Główne działania

Wraz ze wzrostem popularności transportu rowerowego ludzie odkrywają rower jako dogodny środek transportu zarówno dla dojazdów do pracy, na zakupy, jak i w celach rekreacyjnych.  Aby w pełni móc korzystać z roweru jako skutecznego środka przemieszczania się konieczne jest przygotowanie odpowiedniej infrastruktury. Oprócz standardowej sieci ścieżek rowerowych niezbędne jest stworzenie połączeń uwzględniających autostrady rowerowe „Cycle Superhighways”. 

Obecnie w Nadrenii Północnej – Westfalii oddano do użytku lub jeszcze jest w budowie siedem autostrad o łącznej długości ponad 250 km.

Efekty

Na podstawie przeprowadzonych badań wykazano następujące efekty tworzenia sieci autostrad rowerowych:

  • znacząco skrócił się czas dojazdu rowerem (o około 11%);
  • wydłużeniu uległ dystans jaki ludzie są skłonni pokonać rowerem przy dojazdach do pracy;
  • znacząco zwiększyła się liczba wypożyczanych rowerów w sąsiedztwie przebiegu autostrady (o około 27%);
  • zwiększyło się poczucie bezpieczeństwa jazdy rowerem;
  • uległa poprawie jakość powietrza i nastąpiło zmniejszenie natężenia hałasu związane z rezygnacją z konwencjonalnych środków transportu (samochód, autobus, pociąg).
Proces wdrażania

Podstawowe parametry autostrad rowerowych obejmują:

  • długość zwykle większa niż 10 km;
  • prognozowane natężenie ruchu rowerowego sięgające co najmniej 2000 przejazdów dziennie;
  • szerokość 3 metry (jednopasmowy) lub 4 metry (dwa pasy);
  • oddzielenie od innych środków transportu;
  • wyposażenie w bezpieczne i wygodne skrzyżowania;
  • wysoka jakość nawierzchni;
  • obsługa i utrzymywanie w sposób trwały i bezpieczny, m.in. serwis zimowy.

Autostrady rowerowe są odpowiednie zarówno dla obszarów miejskich, metropolitalnych, jak i dla ruchu podmiejskiego.

Na podstawie dotychczasowych doświadczeń, koszty realizacji kilometra szybkiej trasy rowerowej należy szacować na od około 0,5 do 2,0 milionów euro w zależności od koncepcji, liczby konstrukcji inżynieryjnych takich jak tunele i mosty. Szacowane łączne koszty inwestycyjne autostrady rowerowej w Nadrenii  Północnej –   Westfalii wynoszą 370 mln EUR.

 

Problemy/trudności w realizacji inwestycji związanej z autostradą rowerową:

  • Konieczność wygospodarowania nowych przestrzeni, szczególnie trudne w terenach miejskich.
  • Stosunkowo wysokie koszty inwestycyjne.
  • Negatywne nastawienie części społeczeństwa wynikające z przekonania o utrudnieniu przez realizowane inwestycje możliwości korzystania z pojazdów samochodowych.
Uzasadnienie dlaczego projekt jest przykladem dobrej praktyki

Obecnie w Nadrenii Północnej – Westfalii dojazd do pracy 74% pracujących zajmuje mniej niż 30 minut. Autostrady rowerowe umożliwiające szybkie i bezpieczne przemieszczanie się rowerem, stanowią doskonałą alternatywą dla zatłoczonych dróg dojazdowych, autobusów i pociągów. Ogromne znaczenie rowerowych autostrad dla całego systemu transportowego doprowadziło do zmiany przez rząd kraju związkowego Nadrenii Północnej – Westfalii regulacji prawnych (Straßen- und Wegegesetz NRW 2016), które dotyczą dróg i tras. Za tworzenie i utrzymanie autostrad rowerowych (z wyłączenie miast powyżej 80 tys. mieszkańców) odpowiada teraz również administracja rządowa, a nie tylko samorządowa. W konsekwencji autostrady rowerowe jako „krajowe autostrady rowerowe” posiadają taki sam status jak drogi krajowe.

Miejsce realizacji

Niemcy, Nadrenia  Północna –   Westfalia

Metryka działania

Kontakt: Ministry of Transport for the State of North Rhine-Westphalia

Stadttor 1 D-40219 Düsseldorf, Germany 

Organizacje współpracujące: 

Arbeitsgemeinschaft fussgänger- und fahrradfreundlicher Städte, Gemeinden und Kreise in Nordrhein-Westfalen e.V.

Von-der-Leyen-Platz 1 D-47798 Krefeld, Germany

www.agfs-nrw.de/for-our-english-guests

Landesbetrieb Strassenbau Nordrhein-Westfalen Wildenbruchplatz 1

D-45888 Gelsenkirchen, Germany

www.strassen.nrw.de/en/startseite.html

Strona internetowa: https://www.vm.nrw.de/index.php

Data realizacji: od 2010 r.

Lokalizacja projektu: Nadrenia Północna-Westfalia

 

Literatura

Radschnellwege in NRW – Dokumentation des Landeswettbewerbs – https://www.radschnellwege.nrw/

Flyer Cycle Superhighways – The most important forms and quality criteria for Cycle Superhighways at a glance; https://www.radschnellwege.nrw/

Feasibility study – Abstract RS1 – Radschnellweg Ruhr – Promotor: Ruhr Regional Association (Regionalverband Ruhr), 2016 https://www.radschnellwege.nrw/

Forschungs-Informations-System (FIS) Mobilität und Verkehr – Kosten von Radschnellwegen https://www.forschungsinformationssystem.de/servlet/is/499514/

Słowa kluczowe

Autostrada, Autostrada rowerowa, Rower, Niemcy, Westfalia, Cycle , Cycle Superhighways , Transport, Środki transportu, Zmniejszenie emisji, Hałas miejski, Krajowe autostrady rowerowe

KONTAKT

Instytut Ochrony Środowiska – Państwowy Instytut Badawczy
ul. Słowicza 32
02-170 Warszawa

Biuro projektu:
tel.: 22 37 50 525
e-mail: klimada2@ios.gov.pl

Sekretariat:
tel.: 22 37 50 525
fax: 22 37 50 501
e-mail: sekretariat@ios.gov.pl

Dodatkowe informacje:

Google Maps