Klimada 2.0
Logotypy

Wydmy w rejonie nasady Półwyspu Helskiego, gdzie występują silne i bardzo silne tendencje erozyjne, obszar administrowany jest przez Urząd Morski w Gdyni

Informacje
Tytuł praktyki Wydmy z rdzeniem gabionowym
Przykład realizacji

Wydmy w rejonie nasady Półwyspu Helskiego, gdzie występują silne i bardzo silne tendencje erozyjne, obszar administrowany jest przez Urząd Morski w Gdyni

Galeria realizacji
Główne cele

Ochrona brzegu o silnych tendencjach erozyjnych przy minimalnej ingerencji w środowisko, wykorzystując zasadę współdziałania z naturą.
Wykorzystanie lokalnych materiałów (piasek, otoczaki), minimalne wykorzystanie elementów nienaturalnych (drut stalowy, materace geowłókninowe).
Naprawy wydm można dokonać razem z prowadzonym równocześnie sztucznym zasilaniem brzegu.

Sektory

Gospodarka wodna,
Różnorodność biologiczna,
Zdrowie publiczne
Transport

Główne zagrożenia klimatyczne

Wzrost poziomu morza
Wzrost intensywności reżimów hydrodynamicznych (fale, prądy) na Morzu Bałtyckim

Główne działania

Schemat wydmy z rdzeniem gabionowym przedstawia rysunek ideowy poniżej.

Rys. 1 Rysunek ideowy wydmy z rdzeniem gabionowym

Praktyczna implementacja tej idei przedstawiona jest na fotografiach poniżej.

Fot. 1 Gabiony częściowo pokryte piaskiem w oczekiwaniu na sztuczne zasilanie, Jastrzębia Góra – Ostrowo, 2015

Na Fot. 1 widzimy trzy rzędy gabionów częściowo pokryte piaskiem w wyniku dziłania wiatru. Pełne odtworzenie pasa wydm nastąpi po sztucznyn zasileniu plaży; sytuacja pokazana na tej fotografii dowodzi, że zasilania tego nie wykonano od dość dawna, tak że korona wydmy została pokryta w sposób naturalny gatunkami zdolnymi do przetrwania w trudnych warunków na styku środowiska morskiego i lądowego – Leymus arenarius, Ammophila arenaria.

Fot. 2 Szczegóły konstrukcji gabionów, Jastrzębia Góra – Ostrowo, 2015

Na Fot. 2 widzimy szczegóły konstrukcyjne gabionów. Kamienie utrzymywane są za pomocą drutu cynkowanego, pokrytego szarą powłoką PCW (splot w kształcie sześciokątów). Penetracja wody morskiej pomiędzy kamienie podczas sztormów sprzyja wygaszaniu energii falowania. Trwałość gabionów związana jest z gęstym upakowaniem kamieni, które minimalizuje ich wzajemne ruchy; z czasem może jednak dojść do rozluźnienia upakowania kamieni. Z tego względu dodatkowe zabezpieczenie przed działaniem fal tworzą prawie pionowe kraty z zespawanych prętów ze stali zbrojeniowej o większej średnicy. Ich celem jest większe usztywnienie podłużne całej konstrukcji. Rozwiązanie to ma tę wadę, że korozja takich prętów w warunkach oddziaływania wody morskiej powoduje dość szybką dezintegrację tych dodatkowych zabezpieczeń.

Fot. 3 Szkielet wydmy bez pokrycia piaskiem, Jastrzębia Góra – Ostrowo, 2015

Fot. 3 pokazuje rdzeń sztucznej wydmy oraz materac dolny i górny. Widać, że procesy erozyjne są tu dość intensywne, na co wskazuje brak plaży i odsłonięcie dolnego materaca. Za koroną wydmy widoczna jest gruntowa droga komunikacyjna. Pełna ochrona zostanie osiągnięta dopiero po pokryciu wydmy piaskiem i odbudowie całej plaży. Roboty te wykonano dopiero w roku 2020 piaskiem uzyskanym z pogłębienia i poszerzenia toru podejściowego do portu w Gdyni.

Efekty

Ochrona brzegów wydmowych narażonych na silną erozję, m.in. nasada Półwyspu Helskiego (pierwsze 2 km od falochronu wschodniego portu we Władysławowie) oraz odcinek brzegu między końcem klifu na zachód od Jastrzębiej Góry do ujścia rzeki Piaśnicy – głównie rejon Ostrowa. Obszary te administrowane są przez Urząd Morski w Gdyni.

Stabilizacja procesów erozyjnych na w/w obszarach przy okresowym sztucznym zasilaniu plaży i wydm i minimalnej ingerencji w naturę i krajobraz. Nakłady finansowe przy realizacji tego typu inwestycji są znaczne; minimalny okres funkcjonowania konstrukcji – ok. 25 lat.

Proces wdrażania

Piasek potrzebny do odbudowy wydm pozyskuje się z dna morskiego w ramach prowadzonych prac związanych ze sztucznym zasilaniem plaż. Piasek ten pozyskują pogłębiarki z dna morskiego, z miejsc specjalnie do tego wyznaczonych przez administrację morską i dostarczają go na brzeg pompując mieszaninę wody i piasku. Następnie, w masywie przyszłej wydmy układa się kosze gabionowe, po czym plażę i wydmę ostatecznie formują buldożery. Kosze gabionowe, przed ich umieszczeniem w masywie wydmy, wypełnia się otoczakami o średnicy kilku-kilkunastu cm, zob. Fot. 2. Wykonane w powyższy sposób wydmy zwykle projektuje się na przetrwanie sztormu o prawdopodobieństwie wystąpienia 0,01, czyli raz na sto lat.

Nakłady na prace pogłębiarskie i formowanie plaż są wysokie; koszt dostarczenia 1 m3 piasku na plażę wynosi ok. 40 zł przy objętościach sztucznego zasilania rzędu kilkuset tysięcy metrów sześciennych. Przy tego rodzaju kosztach dodatkowe nakłady na wbudowanie koszy gabionowych w korpus wydmy wynoszą kilka procent całkowitych kosztów inwestycji. Prace związane z odbudową wydm zazwyczaj wymagają zaangażowania buldożerów i (lekkich) żurawi samojezdnych przy układaniu koszy i ostatecznym formowaniu wydmy. Dalsze, nieznaczne nakłady potrzebne są w przypadku zatrawiania wydm w celu poprawy lokalnego krajobrazu.

Minimalna ingerencja w krajobraz oraz współdziałanie z naturalnie występującymi procesami hydro- i litodynamicznymi (transport osadów przez żywioł morski) są najmocniejszymi elementami proponowanego rozwiązania. W razie potrzeby można też w łatwy sposób dokonać rozbiórki, przeróbki lub niezbędnych uzupełnień takich instalacji w razie ich uszkodzeń.

Uzasadnienie dlaczego projekt jest przykladem dobrej praktyki

Współdziałanie z naturą
Wykorzystanie naturalnych materiałów
Minimalna ingerencja w środowisko i krajobraz
Brak niepożądanych skutków ubocznych
Łatwa adaptacja do lokalnych warunków, także w trakcie eksploatacji
Prosta rozbiórka

Miejsce realizacji

Polska, Półwysep Helski

Metryka działania

Kontakt: Instytut Budownictwa Wodnego PAN w Gdańsku, dr hab. inż. Grzegorz Różyński

Organizacje współpracujące: Urząd Morski w Gdyni

Strona internetowa: www.ibwpan.gda.pl

Data realizacji: 2000-2020

Lokalizacja projektu: nasada Półwyspu Helskiego od wschodniego falochronu portu we Władysławowie, odcinek brzegu na zachód od klifu w Jastrzębiej Górze do Ostrowa.

Literatura

Materiały IBW PAN: własne i pozyskane w ramach współpracy z Urzędem Morskim w Gdyni.

Słowa kluczowe

Wydmy, Półwysep Helski, Jastrzębia Góra, Ostrowo, Gospodarka wodna, Różnorodność biologiczna, Zdrowie publiczne, Wzrost poziomu morza, Wzrost intensywności reżimów hydrodynamicznych na Morzu Bałtyckim, Morze Bałtyckie, Fale, Sztorm, Prądy morskie, Gabiony

KONTAKT

Instytut Ochrony Środowiska – Państwowy Instytut Badawczy
ul. Słowicza 32
02-170 Warszawa

Biuro projektu:
tel.: 22 37 50 525
e-mail: klimada2@ios.gov.pl

Sekretariat:
tel.: 22 37 50 525
fax: 22 37 50 501
e-mail: sekretariat@ios.gov.pl

Dodatkowe informacje:

Google Maps