|
Informacje |
Tytuł praktyki |
Zielone parkingi |
Przykład realizacji |
Zielone parkingi
|
Galeria realizacji |

Budowa najnowocześniejszego obiektu na terenie województwa podlaskiego, jakim jest hala widowiskowo-sportowa „Suwałki Arena” wymagała wykonania trawiastego wielofunkcyjnego placu.
https://www.geoproduct.pl/realizacja/ekologiczny-plac-przy-hali-suwalki-arena/

Przepuszczalna kostka brukowa, asfalt porowaty i ogniwa bioretencyjne na parkingu przy plaży Silver Lake, Wilmington MA (fot. GeoSyntec)
|
Główne cele |
Zarządzanie odpływami wód opadowych na miejscu – zmniejszenie ilość spływu wody deszczowej i zanieczyszczeń powierzchniowych do rzek i jezior oraz zmaksymalizowanie infiltracji wód gruntowych,
Zmniejszenie efektu miejskiej wyspy ciepła – zwiększenie zacienienia,
Poprawa sfery publicznej – poprawa infrastruktury pieszej i rowerowej, zwiększenie bezpieczeństwa i komfortu pieszych,
Poprawa jakości krajobrazu – zachowanie i wzmocnienie lasu miejskiego,
Promowanie wykorzystania zrównoważonych materiałów i technologii – stosowanie energooszczędnych opraw i materiałów pochodzących z recyklingu.
Zarządzanie odpływami wód opadowych na miejscu – zmniejszenie ilość spływu wody deszczowej i zanieczyszczeń powierzchniowych do rzek i jezior oraz zmaksymalizowanie infiltracji wód gruntowych,
Zmniejszenie efektu miejskiej wyspy ciepła – zwiększenie zacienienia,
Poprawa sfery publicznej – poprawa infrastruktury pieszej i rowerowej, zwiększenie bezpieczeństwa i komfortu pieszych,
Poprawa jakości krajobrazu – zachowanie i wzmocnienie lasu miejskiego,
Promowanie wykorzystania zrównoważonych materiałów i technologii – stosowanie energooszczędnych opraw i materiałów pochodzących z recyklingu.
|
Sektory |
Transport
Gospodarka Wodna
Zdrowie publiczne
Różnorodność biologiczna
|
Główne zagrożenia klimatyczne |
Powodzie
Wzrost temperatury
Fale upałów
Częstsze i intensywniejsze susze
|
Główne działania |
„Zazielenienie” parkingu naziemnego obejmuje sadzenie drzew, zapewnienie dobrej jakości gleby i hojnych terenów zielonych, poprawę infrastruktury dla pieszych i rowerzystów, zagospodarowanie wody deszczowej na miejscu, zmniejszenie efektu miejskiej wyspy ciepła i wykorzystanie zrównoważonych materiałów i technologii.
- Zachowanie i ochrona istniejących drzew, roślinności, naturalnych zboczy i rodzimej gleby oraz włączenie ich do ogólnego planu krajobrazowego.
- Zaplanowanie krajobrazu na całym terenie, aby zmiękczyć i osłonić krawędzie parkingu, wzmocnić ciągi komunikacyjne, stworzyć przyjemne warunki dla pieszych i zmaksymalizować korzyści związane z cieniem i wodą opadową.
- Skonsolidować miękkie obszary zieleni, szczególnie na większych parkingach, aby poprawić warunki wzrostu drzew i roślin.
- Wybrać odpowiednie gatunki roślin do środowiska uprawy na parkingu.
- Zaplanować automatyczne nawadnianie, m.in. lokalizacje wylotów zraszaczy, zbiorniki magazynowe i inne odpowiednie elementy nawadniające w Planie Krajobrazu. Umieścić zawory i inne elementy sterujące konserwacją w dyskretnych, ale dostępnych obszarach.
- Tam, gdzie kształtowanie krajobrazu może wpływać na odległość widzenia kierowcy/pieszego, należy utrzymywać krzewy o wysokości nie większej niż 0,85 m i przycinać drzewa tak, aby najniższe gałęzie znajdowały się co najmniej 2 m nad poziomem gruntu.
|
Efekty |
Stworzenie parkingów naziemnych, które są nie tylko wydajne, ale także bezpieczne, atrakcyjne i przyjazne dla środowiska.
Cele środowiskowe obejmują:
- zmniejszenie efektu miejskiej wyspy ciepła
- zwiększenie odporności na fale upałów
- zwiększenie lokalnej retencji wody
- zmniejszenie wysokiego poziom hałasu
- zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza
|
Proces wdrażania |
Przed planowaniem i budową parkingów naziemnych należy rozważyć możliwość alternatywnych rozwiązań, takich jak parking podziemny lub parkingi wielopiętrowe. Gdy te preferowane alternatywy nie są wykonalne, parkingi naziemne powinny być starannie zaprojektowane, aby zapewnić polepszenie projektu urbanistycznego i warunków środowiskowych.
Projekt parkingu naziemnego powinien odzwierciedlać następujące cele:
- Poszanowanie istniejącego lub planowanego kontekstu
- Zwiększenie bezpieczeństwa i atrakcyjności sfery publicznej (sąsiadujące ulice, parki i otwarte przestrzenie)
- Tworzenie wygodnych i bezpiecznych tras dla pieszych
- Zapewnienie cienia i wysokiej jakości krajobrazu
- Łagodzenie efektu miejskiej wyspy ciepła
- Zarządzanie jakością i ilością wody deszczowej na miejscu
|
Uzasadnienie dlaczego projekt jest przykladem dobrej praktyki |
Zazwyczaj przy projektowaniu parkingów nacisk kładzie się na przystosowanie do ruchu pojazdów, maksymalizację liczby miejsc parkingowych, w tym „kopert” dla osób niepełnosprawnych, oraz zapewnienie łatwości konserwacji i serwisowania.
Po spełnieniu tych kryteriów funkcjonalnych, „pozostawione” przestrzenie mogą, ale nie muszą, być zagospodarowane lub przeznaczone dla pieszych.
W rezultacie na parkingu często znajduje się niewiele obszarów krajobrazowych, a te, które są udostępniane, są zwykle niewystarczające pod względem wielkości i konstrukcji, aby wspierać rozwój drzew i roślinności.
Piesi mają również niski priorytet i mogą być pozostawieni do poruszania się między zaparkowanymi samochodami i szerokimi podjazdami, co stwarza obawy dotyczące bezpieczeństwa.
Gdy wymagania funkcjonalne są jedynymi celami branymi pod uwagę przy projektowaniu parkingu, wynik projektu jest ogólnie niepożądany, ze względu na niską jakość krajobrazu, nieatrakcyjne krajobrazy uliczne oraz brak bezpieczeństwa, komfortu i udogodnień dla pieszych.
Konwencjonalne parkingi naziemne stanowią wyzwanie dla środowiska. Duże połacie asfaltu przyczyniają się do efektu miejskiej wyspy ciepła, która podnosi lokalną temperaturę powietrza, zwiększa smog, a to z kolei podnosi zapotrzebowanie na energię do chłodzenia latem. Pojazdy pozostawione na „upieczenie na słońcu” mogą również powodować znaczne zanieczyszczenia, emitując zanieczyszczenia tworzące smog podczas postoju i wymagające dodatkowej energii do chłodzenia po wznowieniu podróży.
Tradycyjne nawierzchnie parkingowe zapobiegają wchłanianiu wody deszczowej i roztopowej do gruntu i uzupełnieniu wód gruntowych.
W trakcie burz i zimowych roztopów, nieprzepuszczalna nawierzchnia może powodować szybkie spływanie wody, co stwarza zagrożenie powodziowe i ryzyko przenoszenia zanieczyszczenia bezpośrednio do jezior, rzek i strumieni. Ciemne powierzchnie mogą również zwiększać temperaturę spływającej wody opadowej, pogarszając jej jakość w obszarach odbioru.
|
Miejsce realizacji |
Polska, Suwałki
Polska, Sopot
|
Metryka działania |
Kontakt: Miasto Sopot
Organizacje współpracujące: Wykonawcą robót była firma Eurovia Polska S.A. z siedzibą w Bielanach Wrocławskich.
Strona internetowa: https://www.sopot.pl/aktualnosc/6644/subiektywne-podsumowanie-2017-roku
Data realizacji: Prace zakończyły się w listopadzie 2017 r.
Lokalizacja projektu: Sopot wybudował 47 miejsc parkingowych o nawierzchni trawiastej z geokraty komórkowej. Całość inwestycji – wraz z oświetleniem, kanalizacją, koszami i ławkami – kosztowała 730 tys. złotych.
|
Literatura |
- TORONTO CITY PLANNING – URBAN DESIGN, “Design Guidelines for ‘Greening’ Sur face Parking Lots”, November 2017
- Ipswich River Watershed Demonstration Project in Wilmington, MA
- https://www.sopot.pl/aktualnosc/6644/subiektywne-podsumowanie-2017-roku
- https://ekokratka.pl/kratki-trawnikowe-geosystem-z-pozytywna-opinia-instytutu-ochrony-srodowiska/
- https://www.geoproduct.pl/realizacja/dom-zdrojowy-lila/
|
Słowa kluczowe |
Zielone Parkingi, Parkingi, Suwałki, Sopot, Suwałki Arena, kratki geoSYSTEM, Powodzie, Wzrost temperatury, Fale upałów, Częstsze i intensywniejsze susze, Transport, Gospodarka Wodna, Zdrowie publiczne, Różnorodność biologiczna, Zazielenienie parkingu, Woda deszczowa, geokrata komórkowa, zielony parking, parking w mieście, eco parking
|