Klimada 2.0
Logotypy

Zielone torowiska w Krakowie

Informacje
Tytuł praktyki Zielone torowiska
Przykład realizacji

Zielone torowiska w Krakowie

Galeria realizacji

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Historia_tramwaj%C3%B3w_w_Krakowie

Zielone torowisko w Krakowie, fot. ZIKiT Kraków

Źródło: https://portalkomunalny.pl/zazielenianie-torowisk-okiem-praktyka-328673/

Główne cele

Zmniejszenie hałasu i drgań emitowanych przez tramwaje do otoczenia
Zminimalizowanie skutków wywołanych deszczami nawalnymi
Zachowanie lokalnej różnorodności biologicznej
Poprawa jakości powietrza

Sektory

Transport
Gospodarka wodna
Zdrowie Publiczne

Główne zagrożenia klimatyczne

Ekstremalne opady deszczu
Wzrost temperatury powietrza
Fale upałów
Miejska Wyspa Ciepła

Główne działania

Kraków jest pierwszym w Polsce miastem i jednocześnie liderem w zazielenianiu sieci tramwajowych. Pierwszy fragment trawiastego torowiska o długości około 1 km powstał na ulicy Bronowickiej w 2000 r. Kolejny, mierzący ok. 1,3 km, w 2004 r. przy ul. 3 Maja do pętli „Cichy Kącik”. Od tamtego czasu w Krakowie przybyło takich rozwiązań z zakresu infrastruktury miejskiej. Łączna długość zielonych torowisk wynosi 28 km toru pojedynczego, co stanowi blisko 14% torowisk w mieście.

 

Efekty

Wdrożenie rozwiązania na 28 km linii jednotorowej (lata 2000-2018)

Proces wdrażania

Zielone torowiska w Krakowie wprowadzono przede wszystkim w końcowych odcinkach tras tramwajowych (łącznie 28 km). Można je zobaczyć w ciągach komunikacyjnych m.in.: al. 3 Maja (2 kmtp), Kamienna – Prądnicka – Dr. Twardego – Krowodrza Górka (4 kmtp), Rondo Grzegórzeckie – Mały Płaszów (8,2 kmtp), Grota Roweckiego – Czerwone Maki (6 kmtp).Wszystkie pokryte są roślinnością trawiastą. Pielęgnacją i utrzymaniem systemu zielonych torowisk w Krakowie zajmuje się Zarząd Zieleni Miejskiej. Wysokie walory estetyczne zielonych torowisk są utrzymywane na ul. 3 Maja i na Ruczaju, stanowią one wizytówkę krakowskiej zielonej infrastruktury tramwajowej.

Problemem w utrzymaniu odpowiedniego stanu zielonych torowisk jest zagrożenie związane ze zniszczeniem roślinności przez pojazdy serwisowe bądź uprzywilejowane, co wiąże się z kosztownymi pracami przywracającymi warstwę roślinną w przestrzeni międzyszynowej. Dodatkowym utrudnieniem są prace modernizacyjne dotyczące regulacji czy naprawy torów trwające dłużej i wymagające więcej pracy na zielonych torowiskach w stosunku do tradycyjnych rozwiązań.

Koszt budowy zielonych torowisk jest prawie dwukrotnie wyższy od podsypkowej konstrukcji torowiska. Wpływa na to konieczność izolacji szyn i instalacji systemu nawadniającego (torowiska trawiaste). Większe są też koszty utrzymania we właściwym stanie zielonych torowisk, co jest związane z koszeniem, nawożeniem i podlewaniem.

W Krakowie planowane są nowe zielone inwestycje w sieci tramwajowej. Kolejne zielone torowiska mają powstać m.in. na linii tramwajowej z KST Krowodrza do Górki Narodowej w ramach budowy linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju. Ponad 60% z blisko 5,5 km nowej linii będzie wykonane w zielonej technologii.

Uzasadnienie dlaczego projekt jest przykladem dobrej praktyki

To przykład pierwszej w Polsce realizacji zielonych torowisk. Wieloletnie praktyki we wdrażaniu i utrzymaniu tej zielonej miejskiej infrastruktury mogą być cennym źródłem informacji dla innych miast.

Miejsce realizacji

Polska, Kraków

Metryka działania

Kontakt: Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu

sekretariat@zdmk.krakow.pl

Instytucja współpracująca: Zarząd Zieleni Miejskiej w Krakowie

Strona internetowa: https://zikit.krakow.pl

Data realizacji: od 2000 r.

Literatura

https://raportkolejowy.pl/zielony-transport-wjezdza-na-zielone-torowiska/

Banasiuk. Zielone torowiska – rozwiązania dla Krakowa. Praca inżynierska. Politechnika Krakowska. Wydział Inżynierii Środowiska.
Instytut Inżynierii i Gospodarki Wodnej. Kraków 2018.
J. Więcławska. Zazielenianie torowisk okiem praktyka. Zieleń miejska, (2), 2016

(https://portalkomunalny.pl/zazielenianie-torowisk-okiem-praktyka-328673/)

Słowa kluczowe

Zielone torowisko, Torowiska w Krakowie, Zielone tory, Transport, Tramwaj w Krakowie, Opady deszczu ,Fale upałów, Temperatura powietrza, Miejska Wyspa Ciepła, Zielona zabudowa, Gospodarka wodna, Zdrowie publiczne, Zmniejszenie hałasu, Zmniejszenie drgań, Powietrze, Poprawa jakości powietrza, Jakość powietrza, Różnorodność biologiczna

KONTAKT

Instytut Ochrony Środowiska – Państwowy Instytut Badawczy
ul. Słowicza 32
02-170 Warszawa

Biuro projektu:
tel.: 22 37 50 525
e-mail: klimada2@ios.gov.pl

Sekretariat:
tel.: 22 37 50 525
fax: 22 37 50 501
e-mail: sekretariat@ios.gov.pl

Dodatkowe informacje:

Google Maps