Zielone torowiska w Krakowie
Informacje | |
---|---|
Tytuł praktyki | Zielone torowiska |
Przykład realizacji | Zielone torowiska w Krakowie |
Galeria realizacji |
Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Historia_tramwaj%C3%B3w_w_Krakowie Zielone torowisko w Krakowie, fot. ZIKiT Kraków Źródło: https://portalkomunalny.pl/zazielenianie-torowisk-okiem-praktyka-328673/ |
Główne cele | Zmniejszenie hałasu i drgań emitowanych przez tramwaje do otoczenia |
Sektory | Transport |
Główne zagrożenia klimatyczne | Ekstremalne opady deszczu |
Główne działania | Kraków jest pierwszym w Polsce miastem i jednocześnie liderem w zazielenianiu sieci tramwajowych. Pierwszy fragment trawiastego torowiska o długości około 1 km powstał na ulicy Bronowickiej w 2000 r. Kolejny, mierzący ok. 1,3 km, w 2004 r. przy ul. 3 Maja do pętli „Cichy Kącik”. Od tamtego czasu w Krakowie przybyło takich rozwiązań z zakresu infrastruktury miejskiej. Łączna długość zielonych torowisk wynosi 28 km toru pojedynczego, co stanowi blisko 14% torowisk w mieście.
|
Efekty | Wdrożenie rozwiązania na 28 km linii jednotorowej (lata 2000-2018) |
Proces wdrażania | Zielone torowiska w Krakowie wprowadzono przede wszystkim w końcowych odcinkach tras tramwajowych (łącznie 28 km). Można je zobaczyć w ciągach komunikacyjnych m.in.: al. 3 Maja (2 kmtp), Kamienna – Prądnicka – Dr. Twardego – Krowodrza Górka (4 kmtp), Rondo Grzegórzeckie – Mały Płaszów (8,2 kmtp), Grota Roweckiego – Czerwone Maki (6 kmtp).Wszystkie pokryte są roślinnością trawiastą. Pielęgnacją i utrzymaniem systemu zielonych torowisk w Krakowie zajmuje się Zarząd Zieleni Miejskiej. Wysokie walory estetyczne zielonych torowisk są utrzymywane na ul. 3 Maja i na Ruczaju, stanowią one wizytówkę krakowskiej zielonej infrastruktury tramwajowej. Problemem w utrzymaniu odpowiedniego stanu zielonych torowisk jest zagrożenie związane ze zniszczeniem roślinności przez pojazdy serwisowe bądź uprzywilejowane, co wiąże się z kosztownymi pracami przywracającymi warstwę roślinną w przestrzeni międzyszynowej. Dodatkowym utrudnieniem są prace modernizacyjne dotyczące regulacji czy naprawy torów trwające dłużej i wymagające więcej pracy na zielonych torowiskach w stosunku do tradycyjnych rozwiązań. Koszt budowy zielonych torowisk jest prawie dwukrotnie wyższy od podsypkowej konstrukcji torowiska. Wpływa na to konieczność izolacji szyn i instalacji systemu nawadniającego (torowiska trawiaste). Większe są też koszty utrzymania we właściwym stanie zielonych torowisk, co jest związane z koszeniem, nawożeniem i podlewaniem. W Krakowie planowane są nowe zielone inwestycje w sieci tramwajowej. Kolejne zielone torowiska mają powstać m.in. na linii tramwajowej z KST Krowodrza do Górki Narodowej w ramach budowy linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju. Ponad 60% z blisko 5,5 km nowej linii będzie wykonane w zielonej technologii. |
Uzasadnienie dlaczego projekt jest przykladem dobrej praktyki | To przykład pierwszej w Polsce realizacji zielonych torowisk. Wieloletnie praktyki we wdrażaniu i utrzymaniu tej zielonej miejskiej infrastruktury mogą być cennym źródłem informacji dla innych miast. |
Miejsce realizacji | Polska, Kraków |
Metryka działania | Kontakt: Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu sekretariat@zdmk.krakow.pl Instytucja współpracująca: Zarząd Zieleni Miejskiej w Krakowie Strona internetowa: https://zikit.krakow.pl Data realizacji: od 2000 r. |
Literatura | https://raportkolejowy.pl/zielony-transport-wjezdza-na-zielone-torowiska/ Banasiuk. Zielone torowiska – rozwiązania dla Krakowa. Praca inżynierska. Politechnika Krakowska. Wydział Inżynierii Środowiska. (https://portalkomunalny.pl/zazielenianie-torowisk-okiem-praktyka-328673/) |
Słowa kluczowe | Zielone torowisko, Torowiska w Krakowie, Zielone tory, Transport, Tramwaj w Krakowie, Opady deszczu ,Fale upałów, Temperatura powietrza, Miejska Wyspa Ciepła, Zielona zabudowa, Gospodarka wodna, Zdrowie publiczne, Zmniejszenie hałasu, Zmniejszenie drgań, Powietrze, Poprawa jakości powietrza, Jakość powietrza, Różnorodność biologiczna |