Klimada 2.0
Logotypy

Parkingi zadaszone z instalacją OZE

Informacje
Tytuł praktyki Parkingi zadaszone z instalacją OZE
Przykład realizacji

Parkingi zadaszone z instalacją OZE

Zadaszone parkingi wyposażane w instalację fotowoltaiczną są stosowane na wielostanowiskowych parkingach sieci Parkuj i Jedź (P+R) oraz na fotowoltaicznych parkingach na jeden samochód.

Galeria realizacji

Przykład stanowiska fotowoltaicznego na jeden samochód będącego w ofercie firmy SunCurrent

Główne cele

Dywersyfikacja środków transportu,
Popularyzacja parkingów Parkuj i Jedź
Ograniczenie emisji spalin i zanieczyszczenia powietrza
Pozyskanie energii elektrycznej ze źródła odnawialnego
Ułatwienia w ładowaniu samochodów elektrycznych
Adaptacja przestrzeni miejskiej do zmian klimatu

Sektory

Transport
Budownictwo
Zdrowie publiczne
Energetyka

Główne zagrożenia klimatyczne

Wzrost temperatury
Fale upałów
Miejska wyspa ciepła
Ograniczenie różnorodności biologicznej
Zagrożenie występowaniem silnego wiatru

Główne działania

Przykładem takiego działania jest instalacja fotowoltaiczna połączona z magazynem energii (firmy Soltec). Instalacja fotowoltaiczna o mocy 6,48 kWp składa się z 24 polikrystalicznych modułów Sunlink SL220-20P270 oraz falownika fotowoltaicznego Huawei SUN2000 8KTL. Nadwyżki energii są magazynowane w banku energii opartym na akumulatorach LiFeYPO4 o łącznej pojemności 25,6 kWh z systemem zarządzania akumulatorami (BMS). Magazyn obsługują trzy jednofazowe falowniki hybrydowe Victron Energy MultiPlus 24/3000/70 skonfigurowane do współpracy z instalacją trójfazową.

Budowa hybrydowych bateryjnych magazynów stanowi odpowiedź na problem niestabilności związanej z wytwarzaniem energii elektrycznej z OZE bezpośrednio zależnych od warunków atmosferycznych. Systemy rozbudowane o akumulatory mogą być lekiem na niedobory mocy lub przeciążenie sieci w razie nadprodukcji zarówno w skali mikro, jak i makro. Rozwój nowoczesnych magazynów energii jest niezbędny, aby zwiększać udział OZE w produkcji energii elektrycznej na szerszą skalę.

Parking fotowoltaiczny zapewnia dodatkowe źródło energii elektrycznej i większy komfort dla użytkowników samochodów bez konieczności prowadzenia prac instalatorskich na obiektach budowlanych. Dodatkowa zaleta to możliwość ładowania samochodów z napędem elektrycznym.

Efekty
  • Zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza
  • Ograniczenie liczby miejsc postojowych na ulicach
  • Promocja pojazdów elektrycznych i hybrydowych (w wyniku zasilania pojazdów podczas postoju na parkingu)
  • Zmniejszenie efektu miejskiej wyspy ciepła
  • Zmniejszenie poziom hałasu komunikacyjnego
  • Wsparcie energetyki prosumenckiej
Proces wdrażania

Warszawa od lat rozwija sieć parkingów Parkuj i Jedź, które mają zachęcić kierowców do korzystania z komunikacji miejskiej. Aby zwiększyć efekt ekologiczny, nowe obiekty są wyposażane w energooszczędne oświetlenie LED zasilane m.in. dzięki wykorzystaniu odnawialnych źródeł energii. Na parking P+R przy stacji metra Młociny firma Soltec dostarczyła instalację fotowoltaiczną połączoną z magazynem energii.

Instalacja hybrydowa parkingów Parkuj i Jedź.

Uzasadnienie dlaczego projekt jest przykladem dobrej praktyki

Oba zaprezentowane rozwiązania (firmy Soltec oraz firmy SunCurrent) są przykładem możliwym do zastosowania w wypadku dużych i małych obiektów parkingowych.
Fotowoltaiczny parking dla samochodów to oferta dla władz samorządowych, dla przedsiębiorców oraz dla odbiorcy indywidualnego. Prezentowane firmy deklarują, że każdy Inwestor jest rozpatrywany indywidualnie, a oferta dopasowywana do możliwości przestrzennych i wymagań Inwestora.

Miejsce realizacji

Polska, Warszawa

Metryka działania

Kontakt: Soltec – Hurtownia Napędzana Słońcem,

Staniewicka 5, 03-310 Warszawa

Organizacje współpracujące:

Strona internetowa: https://soltec.pl

Data realizacji: 13.12.2018

Lokalizacja projektu: Warszawa

Literatura
  1. Instalacja hybrydowa na parkingu Parkuj i Jedź w Warszawie. https://magazynfotowoltaika.pl › instalacja-hybrydowa-…
  2. Parking energetyczny z panelami fotowoltaicznymi – SunCurrent https://suncurrent.pl/parkingi-energetyczne/
  3. Parkingi fotowoltaiczne i magazyny energii – nowy standard? https://globenergia.pl/parkingi-fotowoltaiczne-i-magazyny-energii-nowy-standard/
Słowa kluczowe

Parking, Parking zadaszony, Parkuj i Jedź, Ograniczenie emisji spalin, Zanieczyszczenia powietrza, Instalacja OZE, Instalacja fotowoltaiczna, Energetyka prosumencka, Magazyn energii, Instalacja hybrydowa, Fotowoltaiczny parking dla samochodów, Wzrost temperatury, Fale upałów, Miejska wyspa ciepła, Ograniczenie różnorodności biologicznej, Zagrożenie występowaniem silnego wiatru, Transport, Metro Młociny, Budownictwo, Zdrowie publiczne, Energetyka

KONTAKT

Instytut Ochrony Środowiska – Państwowy Instytut Badawczy
ul. Słowicza 32
02-170 Warszawa

Biuro projektu:
tel.: 22 37 50 525
e-mail: klimada2@ios.gov.pl

Sekretariat:
tel.: 22 37 50 525
fax: 22 37 50 501
e-mail: sekretariat@ios.gov.pl

Dodatkowe informacje:

Google Maps