Promowanie włączania do programów kształcenia na poziomie podstawowym, gimnazjum i liceum problematyki adaptacji do zmian klimatu
Sektor | Edukacja |
Zagrożenia | Susza, Wysoka temperatura; w tym fale upałów; Niska temperatura; w tym mróz; Oblodzenie; gołoledź; szadź; Mgła; Intensywne opady deszczu i powodzie nagłe; podtopienia; Ruchy masowe; osuwiska; Intensywne opady śniegu; zamiecie i zawieje; Powodzie rzeczne; Wzrost poziomu morza; powodzie sztormowe |
Opis praktyki | Praktyka uwzględnia realizację różnych form kształcenia uczniów teoretycznych i praktycznych uwzględniających możliwości podejmowania działań adaptacyjnych w lokalnych warunkach. Są to na przykład: ćwiczenia, gry decyzyjne, zabawy edukacyjne, prowadzone w ramach realizacji edukacji wczesnoszkolnej oraz przedmiotów takich jak: przyroda, geografia, biologia, czy fizyka. Aktywne promowanie tworzenia interesujących materiałów dydaktycznych przez ekspertów do wykorzystania przez nauczycieli, informowanie nauczycieli o materiałach. |
Warunki wdrożenia praktyki | Warunkiem wdrożenia praktyki jest zapewnienie odpowiedniego wsparcia dla tworzenia programów edukacyjnych w szkołach nt. zmian klimatu, ich skutków i możliwości adaptacji, w tym wsparcia motywującego nauczycieli do podejmowania dodatkowego kształcenia w tym zakresie i dzielenia się wiedzą z uczniami, rekomendowanie do realizacji tej tematyki przez dyrektorów szkół, kuratora, władze lokalne, czy ministerstwo ds. oświaty. Warunkiem wdrożenia praktyki jest opracowanie materiałów merytorycznych, w tym scenariuszy lekcji, przedstawiających współczesną wiedzę. Do ich opracowania zaproszeni mogą być przedstawiciele organizacji pozarządowych i środowiska naukowego. |
Wskaźnik produktu | Liczba przedmiotów w ramach których poruszono zagadnienia adaptacji do zmian klimatu [szt.] |
Wskaźnik rezultatu | Liczba osób uczestniczących przedmiotach, w ramach których poruszono zagadnienia adaptacji do zmian klimatu [os.] |