Promowanie włączania do programów kształcenia na poziomie wyższym problematyki adaptacji do zmian klimatu
Sektor | Edukacja |
Zagrożenia | Susza, Wysoka temperatura; w tym fale upałów; Niska temperatura; w tym mróz; Oblodzenie; gołoledź; szadź; Mgła; Intensywne opady deszczu i powodzie nagłe; podtopienia; Ruchy masowe; osuwiska; Intensywne opady śniegu; zamiecie i zawieje; Powodzie rzeczne; Wzrost poziomu morza; powodzie sztormowe |
Opis praktyki | Praktyka dotyczy włączania w sylabusy oraz do treści programowych przedmiotów i kursów realizowanych na uczelniach i w szkołach wyższych tematyki teoretycznej i praktycznej możliwości podejmowania działań adaptacyjnych w warunkach lokalnych. Opracowanie pasujących do treści przedmiotowych, jeśli to możliwe i zasadne w ramach danego kursu, przykładów, studiów przypadków, dyskusji akademickich, pytań sokratejskich, czy gier decyzyjnych, uwzględniających problematykę adaptacji do zmian klimatu, czy też skutki braku adaptacji. Aktywne promowanie tworzenia interesujących materiałów dydaktycznych przez ekspertów do wykorzystania przez nauczycieli, informowanie nauczycieli o materiałach. |
Warunki wdrożenia praktyki | Warunkiem wdrożenia praktyki jest zapewnienie odpowiedniego wsparcia dla tworzenia programów edukacyjnych na uczelniach, nt. zmian klimatu, ich skutków i możliwości adaptacji, w tym wsparcia merytorycznego, na przykład w postaci przygotowanych przez organizacje pozarządowe i środowiska naukowe materiałów dydaktycznych. |
Wskaźnik produktu | Liczba przedmiotów w ramach których poruszono zagadnienia adaptacji do zmian klimatu [szt.] |
Wskaźnik rezultatu | Liczba osób uczestniczących przedmiotach, w ramach których poruszono zagadnienia adaptacji do zmian klimatu [os.] |