Poblenou Superblock
Informacje | |
---|---|
Tytuł praktyki | Superblok (super kwartał) - tworzenie wyodrębnionych przestrzeni miejskich |
Przykład realizacji | Poblenou Superblock |
Galeria realizacji | |
Główne cele | Adaptacja przestrzeni miejskiej do zmian klimatu |
Sektory | Zdrowie publiczne |
Główne zagrożenia klimatyczne | Powodzie |
Główne działania | Przeobrażenie Barcelony w miasto przyjazne dla pieszych zamiast dla samochodów jest kluczowym elementem planu mobilności miejskiej sprzyjającym łagodzeniu skutków zmian klimatu. Podstawowym założonym działaniem jest wyodrębnienie obszarów miejskich (komórek/”super bloków”) o ograniczonym dostępie dla transportu samochodowego. Oznacza to odzyskanie przestrzeni publicznej dla mieszkańców w celu przekształcenie jej na bardziej przyjazną, wygodną do życia, z większym dostępem do terenów zielonych. Przemieszczanie się mieszkańców w obrębie wyodrębnionego obszaru odbywa się pieszo lub rowerem a ruch samochodowy i transport miejski zostaje przeniesiony na obrzeża obszaru. Takie rozwiązanie pozwala na znacznie szersze wprowadzenie zieleni miejskiej oraz zmniejszenie powierzchni nieprzepuszczalnych (powierzchnie asfaltowe czy betonowe). Reorganizacja przestrzeni miejskiej ma na celu przekształcenie miasta docelowo w 503 „super bloki”, a co za tym idzie zmniejszenie ruchu samochodowego o 21% przy jednoczesnej restrukturyzacji transportu publicznego i infrastruktury rowerowej. „Poblenou Superblock” to kwadratowy obszar o boku czterystu metrów. Wewnętrzne ulice mają po dwadzieścia metrów szerokości. Przed modernizacją pasy ruchu zajmowały 10 m szerokości a chodniki po 5 m z każdej strony ulicy. Po przekształceniu dla ruchu pojazdów pozostał dostępny tylko jeden pas. Oznacza to, że na każdym odcinku ulicy zwolniono 75% powierzchni zajmowanej przez samochody. Na każdym skrzyżowaniu, zwykle o narożach ściętych pod kątem 45º, uzyskano powierzchnię ok 2000 metrów kwadratowych. Jednocześnie zapewniony jest dostęp pojazdów do wszystkich budynków w strefie wyłączonej z ruchu kołowego, jednak muszą one poruszać się wolniej i jechać bardziej okrężną trasą. |
Efekty | Cele środowiskowe obejmują:
|
Proces wdrażania | W Barcelonie, jednym z głównych celów Planu Mobilności Miejskiej (2013-2018) było zmniejszenie przestrzeni zajmowanej przez prywatne samochody. W strategii „Program Superbloków 2016-2019” Rada Miasta zidentyfikowała kilka obszarów w strefie Cerdà Plan, które mają być sukcesywnie wyłączone z ruchu pojazdów i przeznaczone dla ruchu pieszego. Pierwszy z nich, oznaczony jako „Poblenou Superblock” znajduje się w rejonie Poblenou, w dzielnicy Sant Martí. Przekształcenie przestrzeni publicznej w miejsce dla pieszych zostało przeprowadzone w dwóch kolejnych etapach. W pierwszym etapie wprowadzono tymczasowe zmiany np. odwracalne nanoszenie znaków poziomych na jezdni, ruchomą instalację elementów małej architektury, umieszczanie drzew posadzonych w kontenerach mobilnych. Demonstracyjny charakter tych prowizorycznych rozwiązań przyspieszył prace nad wprowadzaniem zasadniczych zmian w przestrzeni i ograniczył wydatki związane z przekształceniem obszaru. Następnie, gdy przekształcenia zostały przetestowane i zaakceptowane, jesienią 2017 r., rozpoczął się drugi etap polegający na wprowadzeniu trwałych przekształceń za pomocą konwencjonalnych prac inżynieryjnych. Przeciętny koszt przekształcenia jednego kwartału zabudowy, obejmujący kwadrat 400 m na 400 m, zamieszkiwany przez 5-6 tys. osób, wynosi około 5 mln euro. |
Uzasadnienie dlaczego projekt jest przykladem dobrej praktyki | Miasto Barcelona jest narażone na fale upałów, których częstotliwość i intensywność wzrasta z powodu zmian klimatu. Warunki życia pogarsza zjawisko miejskiej wyspy ciepła charakterystyczne dla gęsto zabudowanych fragmentów miasta. Temperatura w centrum Barcelony może przewyższać temperaturę na jej obrzeżach nawet o 7,5°C. W obliczu tej sytuacji, miasto Barcelona wyznaczyło sobie cel zmniejszenia do 2030 r. emisji CO2 o 40% w porównaniu do poziomu w 2005 r., co jest środkiem łagodzącym zmiany klimatu. Jako działania adaptacyjne podjęto prace mające na celu zwiększenie zielonej przestrzeni miejskiej o 1,6 km2, czyli o 1 m2 w przeliczeniu na mieszkańca. Nowy Plan Mobilności Miejskiej (2019–2024) przewiduje, że po wprowadzeniu Superbloków natężenie ruchu samochodów może zostać zmniejszone o 21%, co ma skutkować redukcją emisji CO2 o 177 ton. To także szansa na poprawę komfortu życia w mieście po przeobrażeniu przestrzeni miasta w bardziej przyjazną dla mieszkańców. |
Miejsce realizacji | Hiszpania, Barcelona |
Metryka działania | Kontakt: Barcelona City Council (Ajuntament de Barcelona) Pl. de Sant Jaume, 1, 08002 Barcelona, Hiszpania Strona internetowa: https://www.barcelona.cat/en/ Organizacje współpracujące: Barcelona Urban Ecology Agency (Agencia de Ecología Urbana de Barcelona) Av Drassanes 6-8, 2planta · 08001 Barcelona · España Strona internetowa: http://www.bcnecologia.es/en Data realizacji: od 2017 Lokalizacja projektu: Źródło: www.openstreetmap.org
|
Literatura | Mobility Infrastructures in Cities and Climate Change: An Analysis Through the Superblocks in Barcelona- López, Ortega, Pardo – Atmosphere 2020 WBGU. Humanity on the Move: Unlocking the Transformative Power of Cities; German Advisory Council on Global Change, WBGU: Berlin, Germany, 2015 The everyday politics of urban transformational adaptation: Struggles for authority and the Barcelona superblock project – Zografosa, Klauseb, Connollyc, Anguelovskid – Cities – 2020 Climate change adaptation planning in large cities: A systematic global assessment – Environmental Science & Policy – 2016 Urban Mobility Plan (2013-2018) – Ajuntament de Barcelona – 2012 Urban Mobility Plan for 2019-2024 – Ajuntament de Barcelona – 2018
|
Słowa kluczowe | Superblok, Super kwartał, Superblok w Barcelonie, Superblock w Hiszpanii, Plan mobilności miejskiej, Adaptacja przestrzeni miejskiej, Dywersyfikacja środków transportu, Powodzie, Wzrost poziomu morza, Wzrost temperatury, Fale upałów, Utrata bioróżnorodności, Susza, Zdrowie publiczne, Transport, Różnorodność biologiczna |