Zielone torowiska w Warszawie
Informacje | |||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Tytuł praktyki | Zielone torowiska | ||||||||||||||
Przykład realizacji |
Zielone torowiska w Warszawie |
||||||||||||||
Galeria realizacji |
Schemat sieci torów tramwajowych z zaznaczonymi istniejącymi odcinkami zielonych torowisk (stan na 1 lipca 2020 r.); Źródło: Tramwaje Warszawskie sp. z o.o. |
||||||||||||||
Główne cele |
Zminimalizowanie skutków wywołanych deszczami nawalnymi |
||||||||||||||
Sektory |
Transport |
||||||||||||||
Główne zagrożenia klimatyczne |
Ekstremalne opady deszczu |
||||||||||||||
Główne działania |
Rozwój zielonych torowisk wpływa na wzrost bilansu powierzchni biologicznie czynnej, co skutkuje zminimalizowaniem następstw intensywnych opadów, złagodzeniem efektu przegrzania miasta w upalne dni, a także przeciwdziała (w sezonie wegetacyjnym) wtórnemu unosowi zanieczyszczeń transportowych, który poza sezonem grzewczym jest jedną z głównych przyczyn epizodów smogu w Warszawie. Dzięki podejmowanym od 2010 r. inwestycjom już 18% sieci torów tramwajowych w Warszawie ma zieloną zabudowę torowisk. Wraz z modernizacją istniejących i budową nowych linii będzie przybywać zielonych torowisk, zgodnie z założeniem, że tory na wszystkich inwestycjach tramwajowych w Warszawie będą zielone. |
||||||||||||||
Efekty |
W Warszawie łączna długość zielonych torowisk wynosi 25, 476 km (stan na dzień 15.10.2020 r.). W tabeli wskazano lokalizację zielonych odcinków torów wraz z długością i powierzchnią. W najbliższych latach planowane jest wprowadzenie roślinności na 32,5 km torowisk warszawskich.
|
||||||||||||||
Proces wdrażania |
Pierwsze zielone torowisko powstało w 2010 r. na ul. Mickiewicza na odcinku od ul. Mierosławskiego do ul. gen. Zajączka (788 m linii torów). Na podbudowie bezpodsypkowej zastosowano trawę z siewu. Kolejne dwa odcinki tras tramwajowych zostały przekształcone w trawiasty tor w 2011 r.: w al. Zielenieckiej na odcinku od Ronda Waszyngtona do ul. Targowej (1481 m) i ul. Zgrupowania AK Kampinos na odcinku od pętli Metro Młociny do ul. Encyklopedycznej (1297 m). W latach 2019 i 2020 r. rozpoczęto na większą skalę proces przekształcania torowisk wysypanych tłuczniem na torowiska z zieloną, naturalną nawierzchnią. Obecnie przy okazji remontów i budowy nowych tras tramwajowych Tramwaje Warszawskie jako standard zaczynają wprowadzać zielone torowiska. Aktualnie wszystkie zielone torowiska wykonane są jako konstrukcje bezpodsypkowe z podbudową w postaci płyty betonowej. W zależności od lokalizacji torowiska, konstrukcje te różnią się między sobą sposobem rozwiązania mocowania i podparcia szyn, z uwagi na stosowanie różnych rozwiązań technicznych. W istniejących torowiskach zielonych o konstrukcji bezpodsypkowej z płytą betonową stosowane jest punktowe podparcie i mocowanie szyn, a płyta betonowa wykonywana jest ze spadkiem powierzchniowym 2% do osi torowiska. Dzięki temu możliwy jest spływ nadmiaru wody pod szynami do drenażu usytuowanego w międzytorzu torowiska. Wykonaniu trwałej i stabilnej płyty betonowej oraz odwodnienia wgłębnego (drenażu) powoduje, że podbudowa torowiska zielonego nie wymaga prowadzenia żadnych prac utrzymaniowych (konserwacji i napraw). W przypadku wymiany szyn, występowanie roślinnej zabudowy jest znacznie korzystniejsze niż zabudowy betonowej, ponieważ nie ma konieczności skuwania betonu celem wykonania demontażu szyn (prace te wymagają jedynie punktowego odgarnięcia ziemi w strefie przyszynowej, a po ich zakończeniu uzupełnienia powstałych ubytków – punktowego odtworzenia roślinności). Brak konieczności skuwania betonu powoduje również, że prace te nie wymagają użycia specjalistycznego sprzętu do usuwania betonu, a więc mogą być prowadzone w sposób mniej uciążliwy dla mieszkańców. Natomiast wykonanie zabudowy zielonej w torowiskach podsypkowych skutkuje w praktyce znacznym utrudnieniem lub brakiem możliwości prowadzenia podstawowych czynności utrzymaniowych dotyczących tłuczniowej podbudowy torowiska i podkładów, jeśli priorytetem jest zapewnienie przede wszystkim wysokich walorów estetycznych roślinności. Torowiska te wymagają średnio co 5 lat przeprowadzenia cyklicznego podbijania (w celu usuwania nierówności toru), bieżącego usuwania wad podbudowy w postaci tzw. wychlapek oraz bieżących wymian zużywających się elementów rusztu torowego i podbudowy. Oznacza to, że aby skutecznie prowadzić prace utrzymaniowe w torowisku podsypkowym, niezbędne jest zapewnienie pełnego dostępu do podkładów, przytwierdzeń i podbudowy tłuczniowej. Zabudowa roślinna przykrywa te elementy, a więc uniemożliwia wykonywanie ich przeglądu oraz napraw, jeśli nie zostanie uprzednio usunięta z torowiska. Cykliczny demontaż i odtwarzanie roślinnej zabudowy na czas wymienionych powyżej prac (celem utrzymania wysokich walorów estetycznych i akustycznych torowiska) generuje jednak wysoki koszt, ponieważ realizując wymienione prace torowe każdorazowo należy zdemontować całą zabudowę roślinną, a po ich zakończeniu konieczne jest wykonanie roślinności na nowo (z uwagi na charakter prac i wykorzystywany sprzęt zachowanie istniejącej roślinności nie jest możliwe). W związku z tym należy mieć świadomość, że zakładając roślinność w torowisku podsypkowym, wysokie walory estetyczne i akustyczne można uzyskać jedynie dzięki ponoszeniu znacznych kosztów na cykliczne odtwarzanie roślinności (po zakończeniu realizacji bieżących prac utrzymaniowych). Utrzymanie zielonej zabudowy wymaga zabiegów pielęgnacyjnych, tj. koszenia, nawożenia, odchwaszczania, dosiewania – trawa, dosadzania – rozchodnik oraz podlewania. Częstotliwość tych czynności uzależniona jest od warunków pogodowych. W przypadku zabudowy trawiastej konieczne jest codzienne podlewanie gdy temperatura przekracza 25ºC i brakuje opadów dłużej niż 3 dni. Innymi koniecznymi zabiegami są koszenie, dosiewanie traw oraz nawożenia. Zabieg odchwaszczania należy stosować również w przypadku roślin z gatunku rozchodników, ponieważ zapobiega wypieraniu oryginalnych gatunków przez chwasty, oraz utrzymaniu estetyki i funkcjonalności torowiska. Zimowe zasolenie stanowi zagrożenie zarówno dla zabudowy trawiastej, jak i rozchodnikowej, dlatego konieczne jest zastosowanie osłon z mat słomianych. Zabudowa roślinna narażona jest także na uszkodzenia mechaniczne przez pojazdy. Zabudowa z rozchodnika wykazuje niską zdolność do samoistnej regeneracji po ustąpieniu niesprzyjającego czynnika, np. zasolenia. Koszt wykonania i utrzymania różnego rodzaju zabudowy zaprezentowano w tabeli.
* dane na podstawie zawartych umów |
||||||||||||||
Uzasadnienie dlaczego projekt jest przykladem dobrej praktyki |
Działania podejmowane w Warszawie są dobrym przykładem rozwoju zielonych torowisk w miastach. Dodatkowym aspektem są badania prowadzone na dwóch poletka doświadczalnych z roślinami w celu przetestowania sposobu sadzenia roślin, doboru gatunku do podłoża i wytrzymałość na trudne warunki (wzrost bez podlewania i odchwaszczania). |
||||||||||||||
Miejsce realizacji |
Polska, Warszawa |
||||||||||||||
Metryka działania |
Kontakt: Tramwaje Warszawskie sp. z o.o. Działu Ochrony Środowiska Marta Gajczyk ul. Siedmiogrodzka 20, 01-232 Warszawa tel: 22 534-55-35 / kom: +48 502-005-203 Strona internetowa: www.tw.waw.pl Instytucje współwdrażające: Urząd Miasta Stołecznego Warszawy Data realizacji: od 2010 r. |
||||||||||||||
Literatura |
Materiały otrzymane z Tramwajów Warszawskich sp. z o.o. (p. Marta Gajczyk, kierownik Działu Ochrony Środowiska) Zieleń w mieście (https://miastojestnasze.org) |
||||||||||||||
Słowa kluczowe |
Zielone torowisko, Torowiska w Warszawie, Zielone tory, Transport, Tramwaj w Warszawie, Opady deszczu ,Fale upałów, Temperatura powietrza, Miejska Wyspa Ciepła, Gospodarka wodna, Zielona zabudowa, Zdrowie publiczne, Zmniejszenie hałasu, Zmniejszenie drgań, Powietrze, Poprawa jakości powietrza, Jakość powietrza, Różnorodność biologiczna |
Zielone torowiska w Krakowie
Informacje | |
---|---|
Tytuł praktyki | Zielone torowiska |
Przykład realizacji |
Zielone torowiska w Krakowie |
Galeria realizacji |
Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Historia_tramwaj%C3%B3w_w_Krakowie Zielone torowisko w Krakowie, fot. ZIKiT Kraków Źródło: https://portalkomunalny.pl/zazielenianie-torowisk-okiem-praktyka-328673/ |
Główne cele |
Zmniejszenie hałasu i drgań emitowanych przez tramwaje do otoczenia |
Sektory |
Transport |
Główne zagrożenia klimatyczne |
Ekstremalne opady deszczu |
Główne działania |
Kraków jest pierwszym w Polsce miastem i jednocześnie liderem w zazielenianiu sieci tramwajowych. Pierwszy fragment trawiastego torowiska o długości około 1 km powstał na ulicy Bronowickiej w 2000 r. Kolejny, mierzący ok. 1,3 km, w 2004 r. przy ul. 3 Maja do pętli „Cichy Kącik”. Od tamtego czasu w Krakowie przybyło takich rozwiązań z zakresu infrastruktury miejskiej. Łączna długość zielonych torowisk wynosi 28 km toru pojedynczego, co stanowi blisko 14% torowisk w mieście.
|
Efekty |
Wdrożenie rozwiązania na 28 km linii jednotorowej (lata 2000-2018) |
Proces wdrażania |
Zielone torowiska w Krakowie wprowadzono przede wszystkim w końcowych odcinkach tras tramwajowych (łącznie 28 km). Można je zobaczyć w ciągach komunikacyjnych m.in.: al. 3 Maja (2 kmtp), Kamienna – Prądnicka – Dr. Twardego – Krowodrza Górka (4 kmtp), Rondo Grzegórzeckie – Mały Płaszów (8,2 kmtp), Grota Roweckiego – Czerwone Maki (6 kmtp).Wszystkie pokryte są roślinnością trawiastą. Pielęgnacją i utrzymaniem systemu zielonych torowisk w Krakowie zajmuje się Zarząd Zieleni Miejskiej. Wysokie walory estetyczne zielonych torowisk są utrzymywane na ul. 3 Maja i na Ruczaju, stanowią one wizytówkę krakowskiej zielonej infrastruktury tramwajowej. Problemem w utrzymaniu odpowiedniego stanu zielonych torowisk jest zagrożenie związane ze zniszczeniem roślinności przez pojazdy serwisowe bądź uprzywilejowane, co wiąże się z kosztownymi pracami przywracającymi warstwę roślinną w przestrzeni międzyszynowej. Dodatkowym utrudnieniem są prace modernizacyjne dotyczące regulacji czy naprawy torów trwające dłużej i wymagające więcej pracy na zielonych torowiskach w stosunku do tradycyjnych rozwiązań. Koszt budowy zielonych torowisk jest prawie dwukrotnie wyższy od podsypkowej konstrukcji torowiska. Wpływa na to konieczność izolacji szyn i instalacji systemu nawadniającego (torowiska trawiaste). Większe są też koszty utrzymania we właściwym stanie zielonych torowisk, co jest związane z koszeniem, nawożeniem i podlewaniem. W Krakowie planowane są nowe zielone inwestycje w sieci tramwajowej. Kolejne zielone torowiska mają powstać m.in. na linii tramwajowej z KST Krowodrza do Górki Narodowej w ramach budowy linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju. Ponad 60% z blisko 5,5 km nowej linii będzie wykonane w zielonej technologii. |
Uzasadnienie dlaczego projekt jest przykladem dobrej praktyki |
To przykład pierwszej w Polsce realizacji zielonych torowisk. Wieloletnie praktyki we wdrażaniu i utrzymaniu tej zielonej miejskiej infrastruktury mogą być cennym źródłem informacji dla innych miast. |
Miejsce realizacji |
Polska, Kraków |
Metryka działania |
Kontakt: Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu sekretariat@zdmk.krakow.pl Instytucja współpracująca: Zarząd Zieleni Miejskiej w Krakowie Strona internetowa: https://zikit.krakow.pl Data realizacji: od 2000 r. |
Literatura |
https://raportkolejowy.pl/zielony-transport-wjezdza-na-zielone-torowiska/
J. Więcławska. Zazielenianie torowisk okiem praktyka. Zieleń miejska, (2), 2016 (https://portalkomunalny.pl/zazielenianie-torowisk-okiem-praktyka-328673/) |
Słowa kluczowe |
Zielone torowisko, Torowiska w Krakowie, Zielone tory, Transport, Tramwaj w Krakowie, Opady deszczu ,Fale upałów, Temperatura powietrza, Miejska Wyspa Ciepła, Zielona zabudowa, Gospodarka wodna, Zdrowie publiczne, Zmniejszenie hałasu, Zmniejszenie drgań, Powietrze, Poprawa jakości powietrza, Jakość powietrza, Różnorodność biologiczna |